Fv. 714 Stokkhaugen – Sundan: Åstfjordkryssinga

  • Byggherre / Prosjekterende: Statens vegvesen, Region Midt, Julsundvegen 9, 6412 Molde
  • Enterprenør: Arbeidsfellesskap Metrostav – Bertelsen & Garpestad
  • Byggetid: 1/2018 – 10/2020
  • Pris: 800.992.632 NOK eks. MVA

Beskrivelse av prosjektet

Prosjektet er en del av et større initiativ fokusert på økning av sikkerheten og kapasiteten på Fv.714. Vegen forbinder det norske fastlandet med Hitra-øya. Prosjektet består av 5,6 km ny veg, dette inkluderer ei bro som krysser Åstfjorden med lengden 735 m og 2 tunneler i profil T 9,5 – Slørdalstunnelen (2.650 m), Mjønestunnelen (770 m), forbindelse til lokale veger, bussholdeplasser
og parkeringsplasser. Kontrakten er for komplett levering inkludert elektroanlegg. Metrostav var ansvarlig for hoveddelene av broen, hovedsakelig fundamenter, armert betong- og stålkonstruksjoner av broen og utførte også driving og sikring av både tunneler og armerte tunnelportaler.

Prosjekt i data

Lengde: 5,6 km
Tunneler: 2 stk (2650 m + 770 m)
Tunnelportaler: 4 stk (2×44 m, 2×29 m)
Bruer: 1 stk (735 m)
Tunnelprofil: T9,5 (80 m2)
Sprengning i tunneler:    273.000 m3
Bolter: 13.500 stk
Konstruksjonsbetong: 17.840 m3
Armering: 2.785 t
Stålkonstruksjon: 2.660 t
Peler, Mikropeler: 1.640 m, 210 m

Utfordringer for prosjektet

  • Armering, forskaling og støping 12 meter under havet.
  • Støping av senkekasser ved bruk av glideforskaling på en nedsenkbar lekter. Senking av senkekassene til ønsket sted og deres fylling.
  • Armering og støping av peler med lengde opp til 50 m rammet i havbunnen.
  • Montering av stålkonstruksjon på pelehoder ved hjelp av dykkere.
  • Støping av søyleføttene ved havnivået ved bruk av fer dig gjenstående forskaling montert av skip- og mobilkraner.
  • Støping av søylene i høyden opp til 40 m ved bruk av glideforskaling under utfordrende klimatiske forhold og vanskelig logistikk.
  • Produksjon og transport av stålkonstruksjonen med seksjoner opp til 140 m lang og vekt opp til 430 t.
  • Presis plassering av stålkonstruksjonsseksjonene til søylene ved bruk av en skipskran med kapasitet 800 t og en beltekran med kapasitet 600 t.
  • Støping av brudekket ved hjelp av 25 m lange forska lingsvogner over havet under vanskelige klimatiske forhold og med vanskelig logistikk.

Fotogalleri