- Byggherre/ Prosjekterende: statens vegvesen Region vest, Askedalen 4, 6863 Leikanger ID 971 032 081, Norge
- Entreprenør: Arbeidsfellesskap Metrostav – Bertelsen & Garpestad AS.
- Byggetid: 09/2015 – 07/2017
- Pris: 352 422 365 NOK eks. mva
Beskrivelse av prosjektet
Sikring av Rv. 13 mot skred og steinras inkludert driving av tunnel på 2035 m og 800 m vei i dagen. 1935 m av tunnelen var drevet ved hjelp av ”drill&blast“-metode. Første 100 m fra østsidenvar drevet med NATM-metode ved å implementere hovedprinsippene for denne metoden: delt tverrsnitt; sikring av stuff med sprøytebetong og sikringsbolter; sikring med gitterbuer, armeringsnett og sprøytebetong; sikring av profil med rørspiling; omfattende geoteknisk overvåkning av tunnel, bergoverdekning og portal. NATM-metoden utførtes i morene med nærvær av vann og berggrunn som besto av fyllitt. Driving ved hjelp av ”drill&blast“- metoden utførtes først i gneis og deretter, i retning mot øst, også i fyllitter. Tunnelen ble isolert ved bruk av PE-matter med tykkelse 45 mm og 80 mm lag av sprøytebetong med mikrofiber. I den delen som var drevet ved hjelp av NATM-metoden ble det installert permanent sikring som besto av konstruksjonsbetong med mellomliggende membran.
Prosjekt i data
Lengde på tunnelen: | 2.035 m |
Tunnelprofil: | T9,5 (70,4 m2) |
Nisjeprofil: | T12,5 (94,0 m2) |
Tunnel pfm3: | 170.800 m3 |
Mikropeler: | 2500 m |
Sprøytebetong: | 9.160 m3 |
Vann- og frostsikring: | 29.500 m2 |
Tunnelportaler – armert betong: | 2 stk (5 m + 40 m) |
Sprengning i dagen: | 12.000 m3 |
Masseuttak i dagen: | 140.000 m3 |
Fyllinger: | 155.000 m3 |
Utfordringer for prosjektet
- Prosjektet var framfor alt spesifikt ved å bruke NATM-metoden. Det var den første planlagte bruken av metoden i Norge og den første bruken noensinne for veitunneler.
Fotogalleri