En majestetisk bro som spenner over en romantisk fjord og forbinder to veitunneler, har vunnet nordmenns hjerter, selv om innbyggerne i Europas mest fjellrike land er vant til slike konstruksjoner. Historien om en favorittlaks’ raskere reise til tallerkenen kan ha spilt en rolle. Den såkalte Lakseruten kom til finalen i den prestisjetunge konkurransen Årets norske byggverk. Om den vinner, får vi vite under prisutdelingen i slutten av juni. Det kan bli en kilde til nasjonal stolthet igjen, ettersom bygningen bærer signaturen til det største tsjekkiske byggefirmaet Metrostav.
«Norge er et land av broer og tunneler. Det skyldes både det enorme, ulendte og fjellrike terrenget og viljen til å investere tungt i utvikling av transportinfrastruktur. Resultatet er at det hvert år bygges teknisk og arkitektonisk svært vellykkede konstruksjoner som lokalbefolkningen med rette er stolte av. Jeg har tilbrakt ti år med ærlig og til tider litt eventyrlig bygging i Skandinavia. Bare det å være i finalen i konkurransen Årets norske bygg er en drøm som går i oppfyllelse for meg, sier Aleš Gothard, styreleder i Metrostav Norge AS, som har bygget bygget.
Den mest teknisk bemerkelsesverdige og estetisk verdifulle delen av konstruksjonen var den første tsjekkiske broen i Skandinavia. Den 735 meter lange konstruksjonen krevde en unik metode for fundamentering gjennom armerte betongbrønner på grunn av den varierende undergrunnen. Prosjektet omfattet også byggingen av Slørdalstunnelen, som med sine 2650 meter ble den lengste tsjekkiske veitunnelen i Norge, og den noe kortere Mjønestunnelen (over 700 meter). Metrostav fullførte og overleverte hele byggingen i begynnelsen av 2021.
Kontrakten førte med seg mange uventede opplevelser for de tsjekkiske byggherrene. I tillegg til stampingen under innsjøene, var det også et spesielt luftoppdrag under vårstengningen i 2020 og oppdagelsen av en overraskende skatt som landet selv hadde frigjort. Under byggingen av Mjønestunnelen kom gruvearbeiderne over det sjeldne rosa mineralet thulitt, som representerer et av Norges nasjonalsymboler og er en vanlig bestanddel i smykker.
To nye tunneler og en ny bro over fjorden har beriket Fv. 714, som er en viktig transportforbindelse mellom Trondheim og Hitra. Den er kjent som Lakseruten fordi mer enn en tredjedel av all norsk laks transporteres langs denne ruten. Frem til nå har lastebiler kjørt fisk langs den svingete veien rundt fjordene. Takket være den nye, nesten seks kilometer lange strekningen blir trafikken nå betydelig mer komfortabel, tryggere og raskere.
Selv etter ferdigstillelsen av dette prisbelønte prosjektet fortsetter Metrostav sin langsiktige tilstedeværelse på det norske markedet. I Bergen ferdigstiller de nå en tunnel for tog, syklister og fotgjengere.
Kontaktinformasjon
Vojtěch Kostiha
Talsmann for Metrostav Group
Metrostav a.s. Koželužská 2450/4 180 00 Praha 8
T 266 019 715, M 606 629 225, vojtech.kostiha@metrostav.cz, www.metrostav.cz