Metrostav kjører på grønn strøm i Norge
10. 1. 2022Metrostav Norge, et entreprenørselskap som opererer på det prestisjefylte norske markedet, har tatt et viktig skritt i retning av bærekraftig utvikling. For å håndtere persontransporten på sine prosjekter har selskapet sikret seg elektriske kjøretøy, noe som reduserer både karbonavtrykket og produksjonen av forurensende stoffer fra selskapets egen persontransport. Selskapets bilpark består blant annet av Opel e-Zafira og Opel e-Corsa. I Norge bygger Metrostav Norge for tiden en tunnel for tog, syklister og fotgjengere i Bergen, en adkomsttunnel for forlengelsen av T-banelinjen i Oslo og åtte brokonstruksjoner i nærheten av Molde.
«Nordmenn er veldig opptatt av å beskytte naturen, men de er også villige til å investere i infrastruktur slik at det skal være komfortabelt å bruke bærekraftige teknologier. Nettverket av ladestasjoner de bygger, som allerede begynner å bli ganske robust, gjør at selv elbiler med lavere batterikapasitet kan kjøre lange avstander. Våre Opel-er har en rekkevidde på 340 km og kan lades opp til 80 % på bare 20 minutter på hurtigladestasjoner. Vi har for øvrig latt oss inspirere av de lokale beboerne, og har i likhet med dem fått installert utendørs ladekontakter ved leilighetene våre i Oslo, der vi kan «fylle opp» fulle over natten, sier Ales Richter, salgsdirektør i Metrostav Norge AS.
Bruken av elbiler i Norge representerer en virkelig grønn transportform, ettersom den norske energimiksen hovedsakelig er basert på fornybare kilder. Ifølge data fra European Network of Transmission System Operators produserte nordmenn i fjor 92,2 % av elektrisiteten sin fra vann, og mesteparten av resten fra vind. Det er derfor litt av en overdrivelse å si at elbilene i Norge hovedsakelig går på vann. Det er også grunnen til at landet lenge har satset massivt på utvikling av elektromobilitet, og de siste årene har dette allerede gitt konkrete resultater. Blant nybilsalget har elmotorer lenge dominert over forbrenningsmotorer.
«I Norge har biler med forbrenningsmotor alltid vært belastet med en enorm avgift, og da vi regnet på det, kom vi frem til den bisarre konklusjonen at en firmadiesel fra det tradisjonsrike tsjekkiske merket Škoda ville koste oss mer å lease i Norge enn en aktuell modell av TESLA elbil!» sier Pavel Přibáň, ansatt i Metrostav Norge og en stor fan av elbiler.
Norge er et land med ren energi, fjorder, fjell, men også tunneler. Totalt har Norge mer enn tusen tunneler med en samlet lengde på rundt tusen kilometer. (Til sammenligning ligger Tsjekkia på noen titalls kilometer). Men veibransjen i Norge opplever for tiden sin største boom, takket være den såkalte Nasjonal transportplan, som har kanalisert hundrevis av milliarder av norske kroner til bygging av infrastruktur. Metrostav har vært involvert i tunnelbygging i Norge siden 2014.
Kontaktinformasjon
Vojtěch Kostiha
Talsmann for Metrostav Group
Metrostav a.s. Koželužská 2450/4 180 00 Praha 8
T 266 019 715, M 606 629 225
vojtech.kostiha@metrostav.cz