E18 Langangen-Rugtvedt, Grenlandstunnelen

Grenlandstunnelen, som er en del av E18 Langangen-Rugtvedt prosjektet, er 5,2 km lang og fungerer som omkjøring for Porsgrunn. Metrostav Norge AS driver to tunneler fra Kjørholt og Herregårdsbekken påhuggene.

Grunnleggende informasjon

  • Byggherren: Nye Veier AS
  • Hovedentreprenør: Eiffage Génie Civil
  • Entreprenør: Metrostav Norge AS
  • Byggetid: 01/2023 – 12/2024
  • Pris: 600 000 000 NOK eks. MVA

Beskrivelse av prosjektet

Grenland tunnel er en del av prosjektet E18 Langangen – Rugtvedt, som er 17 kilometer lang og omfatter 4-felt vei, bruer og tunneler. Det utgjør en omkjøringsvei rundt Porsgrunn, en del av E18 mellom Oslo og Kristiansand.

Selve Grenland tunnelen på total lengde 5,2 km drives fra portalen Kjørholt i sør, portalen Herregårdsbekken i nord og to tilgangsramper rundt midten av tunnelen.

Metrostav Norge AS driver en del av den toløps Grenland tunnelen. Fra portalen Kjørholt drives det 2 x 1,7 km, og fra portalen Herregårdsbekken drives det 2 x 1,4 km.

Prosjekt i data

2 løp (totalt 6 164 m)
Tunneler:
T10,5, ca. 80 m2
Tunnelprofil:
520 418 m3
Utdrevet mengde:
24 784 m3
Sprøytebetong:
40 471 stk
Bolter:
2 547 096 kg
Injeksjon:

Prosjektutfordringer

  • Høye krav til arbeids- og miljøsikkerhet og kvalitet
  • Et omfattende prosjekt
  • Koordinering med entreprenørene for andre deler av tunnelen
  • Forutsatt behov for omfattende injeksjon

Galleri

Et utvalg av våre referanser