- Byggherren: Nye Veier
- Hovedentreprenør: Eiffage Norge AS
- Entreprenør: Metrostav Norge AS
- Byggetid: 01/2023 – 08/2024
- Pris: 436 000 627 NOK eks. MVA

E18 Langangen-Rugtvedt, Grenlandstunnelen
Grenlandstunnelen, som er en del av E18 Langangen-Rugtvedt prosjektet, er 5,2 km lang og fungerer som omkjøring for Porsgrunn. Metrostav Norge AS driver to tunneler fra Kjørholt og Herregårdsbekken påhuggene.
Grunnleggende informasjon


Beskrivelse av prosjektet
Grenlandstunnelen er en del av prosjektet E18 Langangen – Rugtvedt, som er 17 kilometer lang og omfatter 4-felt vei, bruer og tunneler. Det utgjør en motorvei rundt Porsgrunn, en del av E18 mellom Oslo og Kristiansand.
Selve Grenlandstunnelen på total lengde 5,2 km drives fra påhugg Kjørholt i sør, påhugg Herregårdsbekken i nord og to tverrslag rundt midten av tunnelen.
Metrostav Norge AS driver en del av den toløps Grenlandstunnelen. Fra påhugg Kjørholt drives det 2 x 1,7 km, og fra påhugg Herregårdsbekken drives det 2 x 1,4 km.
Prosjekt i data
2 løp (totalt 6 164 m)
Tunneler:
T10,5, ca. 80 m2
Tunnelprofil:
517 097 m3
Utdrevet mengde:
19 100 m3
Sprøytebetong:
31 100 stk
Bolter:
1 600 000 kg
Injeksjon:
Prosjektutfordringer
- Høye krav på arbeidssikkerhet, miljøsikkerhet og kvalitet
- Et omfattende prosjekt
- Samordning med leverandører av andre seksjoner
- Omfattende injiseringer forutsettes
- Koordinering med entreprenørene for andre deler av tunnelen

Galleri
Et utvalg av våre referanser

Fámjinstunnelen, Færøyene
Prosjektet omfatter driving av en 1200 m lang tunnel og bygging av en vei til landsbyen Fámjin, som Metrostav Norge gjennomførte under utfordrende geologiske og...
Mer informasjon

Ny tunnelbane Akalla-Barkarby, Sverige
Prosjektet Järfällatunneln omfatter en forlengelse av den blå T-banelinjen i nordvestlige Stockholm. Metrostav Norge AS deltok i driving av banetunneler, forbindelser og tekniske rom mellom...
Mer informasjon

Tromsøtunnelene oppgradering
Prosjektet omfatter rehabilitering av tunnelsystemet i Tromsø, inkludert utvidelse av Mellomtunnelen til fire felt og driving av åtte nye tekniske rom, samt installasjon av vann-...
Mer informasjon