E18 Langangen-Rugtvedt, Grenlandstunnelen

Grenlandstunnelen er en del av E18 Langangen – Rugtvedt-prosjektet, en omkjøring rundt Porsgrunn, og den strekker seg over 5,2 km. Arbeidene omfatter vann- og frostsikring og montering av betongelementer.

Grunnleggende informasjon

  • Byggherren: Nye Veier AS
  • Hovedentreprenør: Eiffage Génie Civil
  • Entreprenør: Metrostav Norge AS
  • Byggetid: 11/2024 – 02/2026
  • Pris: 218 885 179 NOK eks. MVA

Beskrivelse av prosjektet

Grenlandstunnelen er en del av prosjektet E18 Langangen – Rugtvedt, som er 17 kilometer lang og omfatter 4-felt vei, bruer og tunneler. Det utgjør en omkjøringsvei rundt Porsgrunn, en del av E18 mellom Oslo og Kristiansand.

Selve Grenlandstunnelen på total lengde 5,2 km drives fra portalen Kjørholt i sør, portalen Herregårdsbekken i nord og to tverrslag rundt midten av tunnelen.

Etter vellykket gjennomføring av tunneldriving utfører Metrostav Norge AS arbeid med vann- og frostsikring. Totalt skal over 135 000 m2 i hvelvet og veggene i tunnelene isoleres. Over 67 000 m2 betongelementer skal monteres på tunnelveggene.

Prosjekt i data

135 491 m2
Vann- og frostsikring:
130 751 m2
PE skum tyk. 45/50 mm:
4 740 m2
PE membran:
67 177 m2
Betongelementer:
27 763 m
Trekkerør:

Prosjektutfordringer

  • Høye krav til arbeids- og miljøsikkerhet, kvalitet og fremdrift
  • Et omfattende prosjekt
  • Koordinering med entreprenørene for andre deler av tunnelen

Et utvalg av våre referanser