Ny tunnelbane Akalla-Barkarby, Sverige

Prosjektet Järfällatunneln omfatter en forlengelse av den blå T-banelinjen i nordvestlige Stockholm. Metrostav Norge AS deltok i driving av banetunneler, forbindelser og tekniske rom mellom den eksisterende endestasjonen Akalla og de nybygde stasjonene Barkarby og Barkarbystaden.

Grunnleggende informasjon

  • Byggherren: Stockholms läns landsting, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana (FUT)
  • Hovedentreprenør: SBT Sverige AB
  • Entreprenør: Metrostav Norge AS
  • Byggetid: 08/2020 – 04/2023
  • Pris: ca. 550 000 000 SEK uten MVA

Beskrivelse av prosjektet

Forlengelse av blå T-banelinje fra Akalla til Barkarby, total strekningslengde 4,1 km; Servicetunneler (2,1 km), tverrsnitt 1 km, enkelt-/dobbeltspor tunneler (5,9 km), 2 stasjoner (500 m), ventilasjonssjakter; Total D&B tunnellengde 9,5 km. Maksimal seksjonsprofil i stasjon 330 m2. Tett byområde. Konstruksjon under grunnvann nivå. Krav til minimal grunnvannlekkasje under driving. Systematisk tetting av tunnelen foran stuffen og i sjakter.

Prosjekt i data

2 løp (totalt 4 989 m)
Tunneler:
17 stk (315 m)
Tekniske rom:
2 stk
Sjakt:
1 stk
Pumpestasjon:
35 m2 - 120 m2
Tunnelprofil:
120 m2
Profil av ventilasjonsrom:
132 000 m3
Utdrevet mengde:
3 200 m3
Sprøytebetong:
1 200 000 kg
Injeksjon:
29 000 stk
Bolter:
19 000 m2
Vann og frostsikring:

Prosjektutfordringer

  • Komplisert og svært nøyaktig drivingsmetode langs passasjen under Forbifarten Stockholm-tunnelene (=2 motorveitunneler over T-banetunnelene). Avstand mellom bunnen av motorveitunnelene og taket på T-banetunnelene er bare 4,9 meter. Det gir svært strenge begrensninger og utfordringer både teknologisk og kontrollmessig.
  • Bruk av bergsplittingsmetode for å eliminere bruddsonen rundt konturen langs Forbifarten.
  • Bruk av wiresaging i deler av tunnelene og til driving av én ventilasjonssjakt.
  • Gjennomslag til eksisterende stasjon uten å påvirke trafikken i stasjonen.
  • Driving under et boligområde med lav overdekning, noe som medfører strenge vibrasjons- og støygrenser, strenge regler for bomiljø og komplisert ventilasjon.
  • Komplisert geometri og plassforhold under utgraving av ventilasjonsrom og store bergrom, bruk av elektronisk tenningssystem.
  • BIM-basert prosjekt, CEEQUAL-klassifisering og nærhet til naturreservat medfører strenge miljøkrav.

Galleri