- Byggherren: Stockholms läns landsting, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana (FUT)
- Hovedentreprenør: SBT Sverige AB
- Entreprenør: Metrostav Norge AS
- Byggetid: 08/2020 – 04/2023
- Pris: ca. 550 000 000 SEK uten MVA
Ny tunnelbane Akalla-Barkarby, Sverige
Prosjektet Järfällatunneln omfatter en forlengelse av den blå T-banelinjen i nordvestlige Stockholm. Metrostav Norge AS deltok i driving av banetunneler, forbindelser og tekniske rom mellom den eksisterende endestasjonen Akalla og de nybygde stasjonene Barkarby og Barkarbystaden.
Grunnleggende informasjon
Beskrivelse av prosjektet
Forlengelse av blå T-banelinje fra Akalla til Barkarby, total strekningslengde 4,1 km; Servicetunneler (2,1 km), tverrsnitt 1 km, enkelt-/dobbeltspor tunneler (5,9 km), 2 stasjoner (500 m), ventilasjonssjakter; Total D&B tunnellengde 9,5 km. Maksimal seksjonsprofil i stasjon 330 m2. Tett byområde. Konstruksjon under grunnvann nivå. Krav til minimal grunnvannlekkasje under driving. Systematisk tetting av tunnelen foran stuffen og i sjakter.
Prosjekt i data
2 løp (totalt 4 989 m)
Tunneler:
17 stk (315 m)
Tekniske rom:
2 stk
Sjakt:
1 stk
Pumpestasjon:
35 m2 - 120 m2
Tunnelprofil:
120 m2
Profil av ventilasjonsrom:
132 000 m3
Utdrevet mengde:
3 200 m3
Sprøytebetong:
1 200 000 kg
Injeksjon:
29 000 stk
Bolter:
19 000 m2
Vann og frostsikring:
Prosjektutfordringer
- Komplisert og svært nøyaktig drivingsmetode langs passasjen under Forbifarten Stockholm-tunnelene (=2 motorveitunneler over T-banetunnelene). Avstand mellom bunnen av motorveitunnelene og taket på T-banetunnelene er bare 4,9 meter. Det gir svært strenge begrensninger og utfordringer både teknologisk og kontrollmessig.
- Bruk av bergsplittingsmetode for å eliminere bruddsonen rundt konturen langs Forbifarten.
- Bruk av wiresaging i deler av tunnelene og til driving av én ventilasjonssjakt.
- Gjennomslag til eksisterende stasjon uten å påvirke trafikken i stasjonen.
- Driving under et boligområde med lav overdekning, noe som medfører strenge vibrasjons- og støygrenser, strenge regler for bomiljø og komplisert ventilasjon.
- Komplisert geometri og plassforhold under utgraving av ventilasjonsrom og store bergrom, bruk av elektronisk tenningssystem.
- BIM-basert prosjekt, CEEQUAL-klassifisering og nærhet til naturreservat medfører strenge miljøkrav.
Galleri
Fv. 5878 Nye Nerlandsøybrua
Prosjektet Fv. 5878 Nye Nerlandsøybrua omfatter bygging av en 574 m lang bru mellom Nerlandsøya og Bergsøya som er grunnlagt på boret peler.
Mer informasjon
D18 Kronstadtunnelen og inntrekkstunnelen
Trikkelinjeprosjektet i Bergen omfattet utvidelsen av den historiske Kronstadtunnelen og driving av den nye Inntrekktunnelen, som Metrostav Norge gjennomførte med hensyn til begrensningene i bymiljøet.
Mer informasjon
Fámjinstunnelen, Færøyene
Prosjektet omfatter driving av en 1200 m lang tunnel og bygging av en vei til landsbyen Fámjin, som Metrostav Norge gjennomførte under utfordrende geologiske og...
Mer informasjon