Tverrslag Skøyen, K2C

Prosjektet omfatter utvidelsen av T-banelinje Fornebubanen i Oslo på 8 km med seks stasjoner, Metrostav Norge hadde ansvaret for drivingen av den nye K2C Skøyen tverrslag under krevende forhold.

Grunnleggende informasjon

  • Byggherren: Oslo Komunne
  • Hovedentreprenør: NRC Group as
  • Entreprenør: Metrostav Norge AS
  • Byggetid: 01/2022 – 08/2022
  • Pris: ca 66 000 000 NOK uten MVA

Beskrivelse av prosjektet

Dette er en del av et prosjekt for å bygge ny T-banelinje i Oslo. Fornebubanen blir en ny T-banelinje i et sammenhengende tunnelsystem fra Majorstuen i Oslo til Fornebu i Bærum. Linjen blir ca. 8 km lang og vil ha seks stasjoner; Fornebu, Flytårnet, Fornebuporten, Lysaker, Vækerø og Skøyen.

Metrostav Norge la ut gravingen, sikring med bolter og sprøytebetong og utført fuging i tunnelen.

Tverrslag Skøyen – K2C er en nyboret tunnel med en lengde på 289 m og en profil på 78 m2 og en nisje med en lengde på 20 m og en profil på 101 m2, en av flere tverrtunneler som er nødvendige for hovedtunneldriften. Det er et midlertidig tiltak som skal «stenges» i sluttfasen av Fornebubanen-prosjektet. Den skal brukes til tunneldrift mellom Skøyen og Vækerø og stasjonshallen i Skøyen Tunnelen ble drevet i skifer og kalkstein i byutviklingen i jernbanevernsonen.

Prosjekt i data

1 stk (289 m + 20 m nisje)
Tunnel:
78 m2 + 101 m2
Tunnelprofil:
25 452 m3
Utdrevet mengde:
993 m3
Sprøytebetong:
375 t Microcement
Injeksjon:
1 896 stk
Bolter:

Prosjektutfordringer

  • Minimumsplasser for plassinstallasjoner, minimumsarealer for lagring av materialer
  • Ekstraordinær logistikkutfordring
  • Utgraving i beskyttelsessone for jernbane,
    tidsbegrensninger for sprengning, møkk og andre støyende
    aktiviteter
  • Utgraving i en helning på 14,5 %
  • Beskyttelse av telemasten ved tunnelportalen.
  • Store vannlekkasjekrav
  • Store støykrav
  • Begrenset plass på riggområdet