- Byggherren: Oslo Komunne
- Hovedentreprenør: NRC Group as
- Entreprenør: Metrostav Norge AS
- Byggetid: 01/2022 – 08/2022
- Pris: ca 66 000 000 NOK uten MVA
Tverrslag Skøyen, K2C
Grunnleggende informasjon
Beskrivelse av prosjektet
Dette er en del av et prosjekt for å bygge ny T-banelinje i Oslo. Fornebubanen blir en ny T-banelinje i et sammenhengende tunnelsystem fra Majorstuen i Oslo til Fornebu i Bærum. Linjen blir ca. 8 km lang og vil ha seks stasjoner; Fornebu, Flytårnet, Fornebuporten, Lysaker, Vækerø og Skøyen.
Metrostav Norge la ut gravingen, sikring med bolter og sprøytebetong og utført fuging i tunnelen.
Tverrslag Skøyen – K2C er en nyboret tunnel med en lengde på 289 m og en profil på 78 m2 og en nisje med en lengde på 20 m og en profil på 101 m2, en av flere tverrtunneler som er nødvendige for hovedtunneldriften. Det er et midlertidig tiltak som skal «stenges» i sluttfasen av Fornebubanen-prosjektet. Den skal brukes til tunneldrift mellom Skøyen og Vækerø og stasjonshallen i Skøyen Tunnelen ble drevet i skifer og kalkstein i byutviklingen i jernbanevernsonen.
Prosjekt i data
Prosjektutfordringer
- Minimumsplasser for plassinstallasjoner, minimumsarealer for lagring av materialer
- Ekstraordinær logistikkutfordring
- Utgraving i beskyttelsessone for jernbane,
tidsbegrensninger for sprengning, møkk og andre støyende
aktiviteter - Utgraving i en helning på 14,5 %
- Beskyttelse av telemasten ved tunnelportalen.
- Store vannlekkasjekrav
- Store støykrav
- Begrenset plass på riggområdet
D18 Kronstadtunnelen og inntrekkstunnelen
Mer informasjon
Ny tunnelbane Akalla-Barkarby, Sverige
Mer informasjon
Tromsøtunnelene oppgradering
Mer informasjon