E8 Sørbotn-Laukslett

Metrostav Norge AS bygget 7 nye bruer på den 9,3 km lange strekningen E39 Lønset Hjelset, inkludert Hageelvabrubrua med et spenn på 40,6 m og den trespenns Hjelsetkryssetbrubrua.

Grunnleggende informasjon

  • Byggherren: Statens Vegvesen
  • Entreprenør: Arbeidsfellesskap Metrostav Norge AS og Bertelsen&Garpestad AS
  • Byggetid: 01/2024 – 06/2027
  • Pris: 2 000 000 000 NOK eks. MVA

Beskrivelse av prosjektet

En hovedvei mellom Sørbotn og Laukslett gir tryggere og kortere vei til Tromsø. Prosjektet E8 Sørbotn-Laukslett omfatter bygging av en ny bru over Ramfjorden, åtte andre mindre bruer og kulverter, en reinkryssing og ca. 10 kilometer vei.

Ramfjordbrua er en bru av armert betong med overbygning i stål, med en lengde på 870 meter. Den har fem hovedspenn på 135 meter og sidespenn. Fem fundamenter er pelet fra lektere, med en lengde på opptil 80 meter. Overbygningen er delt inn i syv seksjoner for løfting, med det tyngste løftet på rundt 900 tonn.

I tillegg til Ramfjordbrua bygger Metrostav Norge AS også 8 andre bruobjekter med en total lengde på mer enn 258 meter og en reinkryssing med en lengde på 33 meter. 

Prosjekt i data

870 m, bredde 13,5 m
Ramfjordbrua:
8 stk, totalt 258 m
Ovrige bruer:
16 412 m3
Betongkonstruksjoner:
1 stk, 33 m
Reinovergang:
2 711 t
Armering:
15 729 mMN
Spennarmering:
4 863 m
Peler:

Prosjektutfordringer

  • Bygging under utfordrende værforhold, et vindutsatt område

  • En spesiell type av fundamentering i sjøen

  • Sjøfyllinger

  • Et avsidesliggende område, en kompleks logistikk

Et utvalg av våre referanser