Metrostav skal bygge tunnel på Færøyene
5. 9. 2022Det norske datterselskapet til det største tsjekkiske entreprenørselskapet Metrostav har vunnet sin første kontrakt på Færøyene, som nylig ble forbundet med en unik motorvei under vann med en underjordisk rundkjøring. Metrostav skal bygge en veitunnel på den sørligste færøyske øya Sudurøy. Den 1,2 km lange tunnelen skal forbinde bygdene Fámjin og Ørðavíkar og erstatte en smal fjellvei som er vanskelig å passere, særlig om vinteren. Byggingen forventes å starte i høst.
«Vi har erobret Nord-Europa i 16 år, og i løpet av denne tiden har vi gjentatte ganger plantet imaginære flagg i Norge, Finland, Sverige og Island. Suksess og gode referanser i disse prestisjefylte markedene har gjort det mulig for oss å by på kontrakter på litt eksotiske destinasjoner som Grønland. Vi har imidlertid nettopp vunnet vår første kontrakt på Færøyene. Det er en liten kontrakt, men av stor betydning. Færøyene er et svært attraktivt sted for tunnelbyggere på grunn av det interessante antallet tunnelprosjekter som nylig har blitt utlyst, sier Ales Richter, salgsdirektør i Metrostav Norge AS.
Metrostav Norge AS’ team av gravemaskiner får i oppgave å grave ut totalt 80 000 kubikkmeter fjell og deretter isolere 9 000 kvadratmeter. Utgravningene vil bli utført ved hjelp av den tradisjonelle skandinaviske Drill & Blast-metoden, som Metrostavs arbeidere har brukt til å bygge flere titalls kilometer med tunneler, hovedsakelig i Norge, Finland og på Island. Den nye veitunnelen på Færøyene får en bredde på 8,5 meter og et profil på 65 kvadratmeter. Deretter følger en kilometer ny vei mot Ørðavík og 400 meter mot Fámjin.
«Vi kommer inn i et ukjent miljø utenfor EU og EØS, og vi må også forholde oss til språkbarrieren, ettersom kontraktsspråkene er færøysk og dansk. På den annen side er noen av risikoparameterne, som den isolerte byggeplassen, den kompliserte forsyningen og den sterke vinden, allerede kjent for oss fra andre nordiske land, og vi vet hvordan vi skal håndtere dem», forklarer Jiří Horčička, produksjonsdirektør i Metrostav Norge AS.
Byggingen starter i oktober i år og skal være ferdig i september 2023. Selve pregingen vil ta ca. 33 uker. Metrostav Norge AS deltar i prosjektet som underleverandør til det færøyske entreprenørselskapet J&K Petersen. Prosjektets investor er Landsverk, Færøyenes svar på de tsjekkiske jernbanene. Prisen på kontrakten, som kun omfatter den tsjekkiske underleveransen, beløper seg til 215 millioner CZK.
Metrostav-konsernet, som er det største tsjekkiske entreprenørselskapet, har drevet virksomhet i Nord-Europa siden 2006. Siden den gang har de fullført 15 prosjekter, blant annet tunnelbanelinjen i Helsingfors, den unike laksebroen i Norge og den lengste veitunnelen på Island. Til sammen har selskapet så langt drevet over 48 kilometer tunnel i Skandinavia. I dag står utenlandske kontrakter for 40 % av konsernets omsetning.
Kontaktinformasjon
Vojtěch Kostiha
Talsmann for Metrostav Group
Metrostav a.s. Koželužská 2450/4 180 00 Praha 8
T 266 019 715, M 606 629 225
vojtech.kostiha@metrostav.cz