- Byggherre: Bergen kommune/Bybanen
- Hovedentreprenør: Veidekke Entreprenør AS
- Entreprenør: Metrostav Norge AS
- Byggetid: 11/2021 – 04/2022
- Pris: 32 400 000 NOK uten mva
D18 Kronstadtunnelen og inntrekkstunnelen
Grunnleggende informasjon
Beskrivelse av prosjektet
Det er en del av ny bybaneutbygging i Bergen. Metrostav Norge utførte driving og sikring av Kronstad- og inntrekkstunnelen.
Kronstadtunnelen var en eksisterende 460 m lang tunnel med fredet steinmurte tunnelåpningen. Arbeidet omfattet utvidelse av tunnelen fra en profil på 30 m2 til 58 m2 i lengde på 370 m, i et byområde nær et sykehus. Arbeidet var begrenset ikke bare av støy og seismiske krav, men også av svært begrensede plasser for utbygging. Arbeidet omfattet også sikring av tunnelen med bolter. Den nydrevet tunnelen skal brukes som gang- og sykkelvei.
Inntrekkstunnel er en ny parkeringstunnel for bybanen, med en lengde på 89m. Tunnel med tunnelprofil 85 m2 ble utdrevet i kvartsitt i byområder. En del av arbeidet var injisering og sikring av tunnelen med bolter.
Prosjekt i data
Prosjektutfordringer
- Minimal plass for rigg, umulig å bygge et verkstedstelt, minimal plass for lagring av materialer
- Driving nær sykehuset, store tidsbegrensninger for å utføre sprengningsarbeid og andre støyende aktiviteter
- Kronstadtunnel – på grunn av koordinering av andre arbeider, drevet fra begge portaler
- Beskyttelse av en fredet portal laget av steinblokker
- Støy- og rystelseskrav
- Store begrensninger av sprengning
- Flytting av rigg i løpet av tunneldriving
- Lav overdekning inntil 30 m
- Bruk av elektriske tennere
E39 Lønset-Hjelset
Mer informasjon
E18 Langangen-Rugtvedt, Grenlandstunnelen
Mer informasjon
Fv. 5878 Nye Nerlandsøybrua
Mer informasjon