D18 Kronstadtunnelen og inntrekkstunnelen

Trikkelinjeprosjektet i Bergen omfattet utvidelsen av den historiske Kronstadtunnelen og driving av den nye Inntrekktunnelen, som Metrostav Norge gjennomførte med hensyn til begrensningene i bymiljøet.

Grunnleggende informasjon

  • Byggherre: Bergen kommune/Bybanen
  • Hovedentreprenør: Veidekke Entreprenør AS
  • Entreprenør: Metrostav Norge AS
  • Byggetid: 11/2021 – 04/2022
  • Pris: 32 400 000 NOK uten mva

Beskrivelse av prosjektet

Det er en del av ny bybaneutbygging i Bergen. Metrostav Norge utførte driving og sikring av Kronstad- og inntrekkstunnelen.

Kronstadtunnelen var en eksisterende 460 m lang tunnel med fredet steinmurte tunnelåpningen. Arbeidet omfattet utvidelse av tunnelen fra en profil på 30 m2 til 58 m2 i lengde på 370 m, i et byområde nær et sykehus. Arbeidet var begrenset ikke bare av støy og seismiske krav, men også av svært begrensede plasser for utbygging. Arbeidet omfattet også sikring av tunnelen med bolter. Den nydrevet tunnelen skal brukes som gang- og sykkelvei.

Inntrekkstunnel er en ny parkeringstunnel for bybanen, med en lengde på 89m. Tunnel med tunnelprofil 85 m2 ble utdrevet i kvartsitt i byområder. En del av arbeidet var injisering og sikring av tunnelen med bolter.

Prosjekt i data

2 stk (370 m + 89 m)
Tunnel:
Utvidelse 28 m2 + 85 m2
Tunnelprofil:
17 636 m3
Utdrevet mengde:
70 000 kg
Injeksjon:
2 062 stk
Bolter:

Prosjektutfordringer

  • Minimal plass for rigg, umulig å bygge et verkstedstelt, minimal plass for lagring av materialer
  • Driving nær sykehuset, store tidsbegrensninger for å utføre sprengningsarbeid og andre støyende aktiviteter
  • Kronstadtunnel – på grunn av koordinering av andre arbeider, drevet fra begge portaler
  • Beskyttelse av en fredet portal laget av steinblokker
  • Støy- og rystelseskrav
  • Store begrensninger av sprengning
  • Flytting av rigg i løpet av tunneldriving
  • Lav overdekning inntil 30 m
  • Bruk av elektriske tennere