- Byggherren: Nye Veier
- Hovedentreprenør: Eiffage Norge AS
- Entreprenør: Metrostav Norge AS
- Byggetid: 01/2023 – 08/2024
- Pris: 436 000 627 NOK eks. MVA
E18 Langangen-Rugtvedt, Grenlandstunnelen
The Grenland Tunnel, part of the E18 Langangen-Rugtvedt project, is 5.2 km long and serves as a bypass for Porsgrunn. Metrostav Norge AS is excavating two tubes of the tunnel from the Kjørholt and Herregårdsbekken portals.
Grunnleggende informasjon
Beskrivelse av prosjektet
Grenlandstunnelen er en del av prosjektet E18 Langangen – Rugtvedt, som er 17 kilometer lang og omfatter 4-felt vei, bruer og tunneler. Det utgjør en motorvei rundt Porsgrunn, en del av E18 mellom Oslo og Kristiansand.
Selve Grenlandstunnelen på total lengde 5,2 km drives fra påhugg Kjørholt i sør, påhugg Herregårdsbekken i nord og to tverrslag rundt midten av tunnelen.
Metrostav Norge AS driver en del av den toløps Grenlandstunnelen. Fra påhugg Kjørholt drives det 2 x 1,7 km, og fra påhugg Herregårdsbekken drives det 2 x 1,4 km.
Prosjekt i data
2 løp (totalt 6 164 m)
Tunneler:
T10,5, ca. 80 m2
Tunnelprofil:
517 097 m3
Utdrevet mengde:
19 100 m3
Sprøytebetong:
31 100 stk
Bolter:
1 600 000 kg
Injeksjon:
Prosjektutfordringer
- Høye krav på arbeidssikkerhet, miljøsikkerhet og kvalitet
- Et omfattende prosjekt
- Samordning med leverandører av andre seksjoner
- Omfattende injiseringer forutsettes
- Koordinering med entreprenørene for andre deler av tunnelen