E18 Langangen-Rugtvedt, Grenlandstunnelen

The Grenland Tunnel, part of the E18 Langangen-Rugtvedt project, is 5.2 km long and serves as a bypass for Porsgrunn. Metrostav Norge AS is excavating two tubes of the tunnel from the Kjørholt and Herregårdsbekken portals.

Grunnleggende informasjon

  • Byggherren: Nye Veier
  • Hovedentreprenør: Eiffage Norge AS
  • Entreprenør: Metrostav Norge AS
  • Byggetid: 01/2023 – 08/2024
  • Pris: 436 000 627 NOK eks. MVA

Beskrivelse av prosjektet

Grenlandstunnelen er en del av prosjektet E18 Langangen – Rugtvedt, som er 17 kilometer lang og omfatter 4-felt vei, bruer og tunneler. Det utgjør en motorvei rundt Porsgrunn, en del av E18 mellom Oslo og Kristiansand.

Selve Grenlandstunnelen på total lengde 5,2 km drives fra påhugg Kjørholt i sør, påhugg Herregårdsbekken i nord og to tverrslag rundt midten av tunnelen.

Metrostav Norge AS driver en del av den toløps Grenlandstunnelen. Fra påhugg Kjørholt drives det 2 x 1,7 km, og fra påhugg Herregårdsbekken drives det 2 x 1,4 km.

Prosjekt i data

2 løp (totalt 6 164 m)
Tunneler:
T10,5, ca. 80 m2
Tunnelprofil:
517 097 m3
Utdrevet mengde:
19 100 m3
Sprøytebetong:
31 100 stk
Bolter:
1 600 000 kg
Injeksjon:

Prosjektutfordringer

  • Høye krav på arbeidssikkerhet, miljøsikkerhet og kvalitet
  • Et omfattende prosjekt
  • Samordning med leverandører av andre seksjoner
  • Omfattende injiseringer forutsettes
  • Koordinering med entreprenørene for andre deler av tunnelen