Fámjinstunnelen, Færøyene

Prosjektet omfatter driving av en 1200 m lang tunnel og bygging av en vei til landsbyen Fámjin, som Metrostav Norge gjennomførte under utfordrende geologiske og klimatiske forhold på Færøyene.

Grunnleggende informasjon

  • Hovedentreprenør: J&K Petersen Contractors
  • Entreprenør: Metrostav Norge AS
  • Byggetid: 10/2022 – 08/2024
  • Pris: 140 000 000 DKK eks. MVA

Beskrivelse av prosjektet

Dette er et prosjekt som omfatter driving av ny tunnel og bygging av ny vei til bygda Fámjin på den sørligste øya på Færøyene. Metrostav Norge som underentreprenør er ansvarlig for tunneldriving, sikring av tunnelen og vann- og frostsikringsarbeider.

Tunnelen med en lengde på 1 200 m ble sprengt ut fra én retning fra påhugg over Øravík. Tunnelens profil er T8,5, ca. 65 m2 med to sikkerhetsnisjer.

Før drivingen startet, var det nødvendig å opprette byggeplassen, inkludert et midlertidig reservoar for teknologisk vann.

De største utfordringene var ikke bare den kompliserte geologiske sammensetningen, men også de tøffe klimaforholdene med vindkast på opptil 200 km/t.

Prosjekt i data

Stk (1 200 m)
Tunnel:
T8,5 cca 65 m2
Tunnelprofil:
80 000 m3
Utdrevet mengde:
8 000 m3
Sprøytebetong:
10 450 stk
Bolter:
3 000 m2
Vann- og frostsikring:
90 000 kg
Armering:

Prosjektutfordringer

  • Driving på flere lavastrømmers lag, ofte geologiske forstyrrelser og svakhetssoner.
  • Tøffe klimaforhold – konstant regn, sterk vind med vindkast på opptil 200 km/t, kraftig snøfall om vinteren.
  • Byggeplassens beliggenhet – komplisert logistikk med nøyaktig materialplanlegging 4-6 uker på forhånd, dårlig tilgang på reservedeler.

Galleri