- Byggherre / Prosjekterende: Statens vegvesen Region vest, Askedalen 4, 6863, Leikanger, Norge, ID 971 032 081
- Entreprenør: Joint venture Metrostav – Havnen Anlegg AS.
- Byggetid: 06/2014 – 10/2016
- Pris: 100 – 300 million NOK
Beskrivelse av prosjektet
Fv. 337 Veitastrondvegen, Skredsikring Bjørnabakkane og Lindeskreda, ligger mellom Veitastrond og Hafslo. Dette prosjektet inneholder driving av tunnel på 1565 m lengde med tradisjonell drill&blast-metode, tilknytning til eksisterende vei 550 + 330 m, skredvoller og tiltak, utfylling av en del av innsjøen sammen med sprengning under vann med bruk av Aurlands metode. Tunnelen ble drevet i granitt med fasthet opptil 275 MPa og med overdekning 220 m. Metoden: drill&blast med bruk av emulsjon, 5 meters salver, bergsikring – sikringsbolter (lengde 3 – 4 meter) og sprøytebetong med stålfiber klasse E700 og E1000. Tunnelen ble isolert ved bruk av PE-matter med tykkelse 45 mm og 80 mm lag av sprøytebetong med mikrofiber.
Prosjekt i data
Lengde på tunnelen: | 1 565 m |
Tunnelprofil: | T8,5 (68,77 m2) + T5,5 (45,12 m2) |
Tunnel pfm: | 98 665 m3 |
Bruk av emulsjon: | 270 t |
Sikringsbolter: | 7 750 stk |
Forbolter: | 500 stk |
Sprøytebetong: | E700 eller E1000 3 885 m3 |
Vann- og frostsikring: | 30 357 m2 |
Tunnelportaler: | SB 2 stk (117 m3 + 118,5 m3) |
Sprengning i dagen (nord og sør portal): | 32 600 m3 |
Fylling av vatnet, sprengning under vannet: | 54 243 m3 |
Skredvoll: | 50 4087 m3 |
Forblendingsmur – skredvoll: | 4 493 m2 |
Vei, asfaltarbeid: | 14 464 m2 |
Utfordringer for prosjektet
- Prosjektet ble utført under ekstremt vanskelige klimatiske forhold.
- Prosjektet var vinterstengt, og i erioderstansetpågrunnnavstorsnøskredfare.
- Pågrunnavprosjektetsgeografiskplassering var logistikk en storutfordring.
Fotogalleri